
FALSE SUN/FALSCHE SONNE
Samuel Hamen / Anne Simon
Scenes from Anna Kavan's Literature
31.03.2023, 20.00
01.04.2023, 20.00
So many dreams are crowding upon me now that I can scarcely tell true from false. Dreams like light imprisoned in bright mineral caves; hot, heavy dreams; ice-age dreams; dreams like machines in the head. Anna Kavan, Ice
Distorted, crazy, forgotten? Anna Kavan's life and work continue to exert a powerful fascination more than fifty years after her death. For her contemporaries such as Doris Lessing and J. G. Ballard, she was one of the most outstanding writers of her time. Today, it is imperative to rediscover her literature, that unique tone in which isolation, delusion, and violence collide.
Samuel Hamen, the current resident playwright has selected passages from Kavan's novels and stories and expanded them with his own scenic images, which director Anne Simon will bring to life as a staged reading
Who was Anna Kavan, one of the most mysterious writers of the 20th century? The crazy woman, the sick, broken artist? Emblematic of destructive Western modernity? How close can one get to this literary phenomenon? On the basis of text excerpts from her novels, stories, essays and letters this staged reading in English and German ventures an archaeology of a literary myth.
Auch Leben und Werk der britischen Schriftstellerin Anna Kavan folgen den unnachgiebigen Gesetzen des Mythos: 1901 wurde sie als Helen Emily Woods geboren; sie war zweimal unglücklich verheiratet, depressiv, heroinabhängig, rast- und heimatlos unterwegs im kolonialen Burma und auf dem europäischen Kontinent. Bis 1940 veröffentlichte sie ihre Prosa unter bürgerlichem Namen, ab dem Erzählband Asylum Piece erschienen ihre Werke unter dem Pseudonym Anna Kavan, ein Name, den sie Jahre zuvor einer ihrer Romanfiguren gegeben hatte. 1967 wurde sie zur Ikone - mit Ice, einem Roman über das zerstörte Leben, über Landschaften, Psychen und Gesellschaften im Ausnahmezustand des nahenden Endes. Ein Jahr später starb sie in London an Herzversagen. J. G. Ballard sah in ihr eine der rätselhaftesten Autorenfiguren der Moderne.
Verzerrt, verrückt, vergessen? Leben und Werk von Anna Kavan üben auch fünfzig Jahre nach ihrem Tod eine starke Faszination aus. Für Kollegen wie Doris Lessing und J. G. Ballard war sie eine der herausragendsten Schriftstellerinnen ihrer Zeit. Heute ist ihre Literatur unbedingt wiederzuentdecken, dieser einzigartige Tonfall, in dem Isolation, Wahn und Gewalt aufeinandertreffen.
Anhand von Textausschnitten aus Kavans Romanen, Erzählungen, Essays und Briefen wagen Samuel Hamen, der neue Hausautor am TNL, und die Regisseurin Anne Simon eine Archäologie des schriftstellerischen Mythos, die einen am Ende sicherlich nicht zu der einen lichten Erkenntnis führen wird: So many dreams are crowding upon me now that I can scarcely tell true from false, heißt es in Ice. Dreams like light imprisoned in bright mineral caves; hot, heavy dreams; ice-age dreams; dreams like machines in the head
Text: Anna Kavan
Textauswahl: Samuel Hamen
Regie: Anne Simon
Mit: Janine Horsburgh, Max Gindorff
Eine Produktioun: Théâtre National du Luxembourg